Een UiTPAS blokkeren en vervangen gebeurt wanneer een pashouder een nieuwe kaart nodig heeft omwille van:
- diefstal
- verlies
- de pashouder heeft geen recht meer op een UiTPAS aan kansentarief
- de pashouder heeft recht gekregen op een UiTPAS aan kansentarief
Volg hierbij dit stappenplan:
- Scan de UiTPAS of zoek de pashouder via de zoekfunctie.
- Klik naast het UiTPAS-nummer op ‘blokkeren’.
- Kies voor ‘definitief blokkeren’ om de UiTPAS te blokkeren en geen nieuwe aan te maken.
- Kies voor ‘blokkeren en vervangen’ om een nieuwe UiTPAS aan te maken.
- Afhankelijk of je pashouder een UiTPAS met of zonder kansentarief nodig heeft, neem je een nieuwe UiTPAS van de juiste stapel.
- Doorloop de verschillende stappen in de registratieprocedure. De administratieve prijs voor een nieuwe kaart is lokaal vastgelegd. Je klikt op bewaren en de nieuwe kaart is geregistreerd in het systeem.
- Het puntenaantal en de voordelen van de pashouder blijven behouden.
PAS OP: Je kan enkel UiTPAS-sen blokkeren die behoren tot je eigen UiTPAS-regio. Behoort de UiTPAS niet tot je regio? Dan moet je deze eerst lid maken van je regio.
PAS OP: Je kan een UiTPAS ook definitief blokkeren. Dat gebeurt slechts in zeldzame gevallen van fraude of wanneer een pashouder dit zelf wenst. Je kan een geblokkeerde UiTPAS niet meer deblokkeren, maar je kan via de KSB-admin (de back-office) wel een nieuwe kaart toekennen.
PAS OP: Als je de actie vroegtijdig afbreekt, dan is de huidige UiTPAS eveneens geblokkeerd. Je kan deze wel op een ander moment vervangen door een nieuwe UiTPAS door het kaartnummer in te geven.
In dit filmpje worden de bovenstaande handelingen stap voor stap uitgelegd: